Et regneark kan f. eks. bruges til at vise andre nogle tal på en overskuelig måde.

Tænk dig, at du synes, du får for få lommepenge.

Du vil gerne, hurtigt og nemt, uden de helt store diskussioner, fortælle hvordan din økonomi ser ud.

 

Så kan du bruge et regneark.

 

Du skal nu lære tre ting:

 

  1. At lave et regneark med indtægter og udgifter, som også kan bruges til at føre regnskab over dine egne lommepenge.

Opgave 1

 

  1. At skrive en ”ansøgning” om at få forhøjet dine lommepenge og samtidig indsætte regnearket ind i tekstdokumentet.

Opgave 2

 

 

  1. At lave et diagram over dine udgifter og indsætte det i dokumentet og sende det med mail.

Opgave 3

 

Du har tre x 45 minutter til at løse opgaven i.

 


 

Opgave 1

Åbn Works-regneark (husk at gemme med det samme) og udfyld et regneark lige som det eksempel, der er vist her:

Gå tilbage til start

 

I feltet med kr. –853,00 skal der skrives en formel.

Hvordan skal den se ud?

 

Under Beløb i Kr. står der 2 gange 4 tal med kr. foran.

Du skal markere tallene, 1 kolonne ad gangen selvfølgelig, højreklikke og under formater vælger du VALUTA.

 

Når du er færdig gemmer du igen dit regneark i din regnearksmappe.

 

Hvis du har tid til overs skal du prøve at eksperimentere med skrifttype og farve.

 

Gå tilbage til start

 


 

 

Opgave 2

Åbn et Word-dokument (husk at gemme med det samme).

Gå tilbage til start

 

  1. Skriv en lille ansøgning om forhøjelse af lommepenge. (Husk at være høflig uden at være sledsk). Minimer.

 

  1. Åbn nu dit regneark, som du lavede sidste gang og tag en kopi af den del af arket, du skal bruge i din ansøgning.

Marker og hold CTRL-knappen nede og tryk på C.

 

  1. Maximer Word-dokumentet og sæt markøren der, hvor du vil have regnearket sat ind. Hold ctrl-knappen nede og tryk V.

 

Du har nu løst opgave 2 og skal bruge resten af tiden til at eksperimentere med tekst og layout.

 

Husk forresten, at du oppe under Rediger kan fortryde, hvis du synes du har gjort noget forkert.

 

Gå tilbage til start

 

 

 

 

 


 

 

Opgave 3

Du skal lave et diagram over udgifterne fra dit regneark og indsætte det i din ansøgning.

Gå tilbage til start

 

  1. Åbn regnearket og marker kolonnerne med udgifter og de tal der hører til. Se her, hvad jeg mener:
  2. Klik i værktøjslinien på denne ikon, som laver diagrammer

 

  1. Udfyld Titel med en passende titel og sæt flueben i Ramme og Gitterlinjer – tryk OK. Se her, hvad jeg mener

 

  1. I kommandolinjen trukker du Kopier under rediger.

I dit Word-dokument sætter du markøren efter regnearket og indsætter diagrammet (hold ctrl-knappen nede og tryk V.)

Diagrammet fylder alt for meget. Klik midt på det og ret størrelsen til, så det passer.

 

  1. Gør ansøgningen færdig med en hilsen fra dig, og send det til Tina eller mig i Skolekom.

 

Hvis der er tid til overs skal du rydde op i dine biblioteker eller lave nogle passende mapper på dit skolekom-skrivebord.

 

Når du når hertil er det snart sommerferie, så håber jeg, det er slut med ”regne”-ark for i år.

 

Rigtig god arbejdslyst

 fra Tina & Hans

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Markering - Tilbage

 

Diagram - Tilbage